ציור קיר / מחמוד דרוויש

ציור קיר / מחמוד דרוויש

מערבית: מחמד חמזה ע'נאים. 102 עמ'.

מחיר קטלוגי: 68 ש"ח.

.

הפואמה ציור קיר היא הספר הרביעי של מחמוד דרוויש שתרגם לעברית מחמד חמזה ע'נאים ז"ל. קדמו לו ערש הנוכריה (בבל, 2000), למה עזבת את הסוס לבדו (אנדלוס, 2000) ומצב מצור (אנדלוס, 2003).

.

מָוֶת, חַכֵּה עַד שֶׁאָכִין לִי

אֶת הַמִּזְוָדָה: מִבְרֶשֶׁת שִׁנַּיִם, סַבּוֹן,

מְכוֹנַת גִּלּוּחַ, אַפְטֶרְשֵׁיב וּבְגָדִים.

מַה מֶּזֶג-הָאֲוִיר שָׁם? הַאִם

הוּא מִשְׁתַּנֶּה בַּנֶּצַח הַלָּבָן,

אוֹ שֶׁמָּא הוּא יַצִּיב, בַּחֹרֶף

כְּמוֹ בַּסְּתָיו? הַאִם סֵפֶר אֶחָד יַסְפִּיק

שָׁם בַּלֹּא-זְמַן, אוֹ שֶׁאֶזְדַּקֵּק

לְסִפְרִיָּה שְׁלֵמָה? וְאֵיךְ מְדַבְּרִים שָׁם?

בַּשָּׂפָה הַמְּדֻבֶּרֶת שֶׁל כֻּלָּם, אוֹ בַּעֲרָבִית

צֶחָה?

.

"המוטיב המרכזי של דרוויש – לשיר את שירת טרויה המובסת, מפני שהתרבות המערבית נבנתה על שירת יוון המנצחת – המוטיב הזה איננו מגייס רק דיאלוג בין השירה הערבית לשירה המערבית, דיאלוג עשיר מאוד אצל דרוויש, אלא הוא מרוכז באופן שהשירה של דרוויש מתרחשת על פני מה שהמערב מבקש לשכוח, להשכיח, להכרית", יצחק לאור, "הארץ", 17.11.06

"דמדומיו של המשורר המצוי בין החיים למוות מביאים אותו אל מרחב חדש, מקום שאינו כאן או שם אלא מחוז של היעדרות ואי-נוכחות. 'בשמי נצח לבנים. הייתי ולא/ הייתי.' ובהמשך הוא כותב: 'איפה האיפה שלי? איפה עיר/ המתים, ואיפה אני? הרי אין שום אַין/ כאן בלא-כאן, בלא זמן,/ואין קיום.' המשורר הפלסטיני ששמו יצא לו כאחד ששיריו נאחזים בקרקע ובהיסטוריה בוחר להפליג בלעדיהם אל מחוז תעתועים שבין החיים והמוות, מקום שהוא בהכרח אוניברסלי, בו כל אדם יכול למצוא עצמו נאבק מול הידיעה שאין לדבר משמעות מלבד המוות", אריאל לווינסון, "וואלה!", 21.11.06

"את 'ציור קיר', ג'דאריה בערבית, כתב דרויש ב-1999, לאחר שהיה במצב של מוות קליני, בעקבות ניתוח שהעניק לו עשור נוסף של חיים ויצירה. בפואמה המרהיבה והקשה לפענוח הזאת הוא משוחח עם המוות, מנהל אתו משא ומתן, מבקש ממנו להמתין (לפחות 'עד שאגמור לגלגל שיחה עם מה שעוד נותר לי מחיי'), מחכה לו שיחזור…" יעל לרר, מייסדת ההוצאה, ב"הארץ", 15.8.08

Order ציור קיר / מחמוד דרוויש במבצע - חינם עם קניית דוקטרינת ההלם