יאלו / אליאס חורי

יאלו / אליאס חורי

מערבית: מלי ברוך. 317 עמודים.

מחיר קטלוגי: 87 ש"ח. ברכישה ישירה: 70 ש"ח.

"העלו אותו על משאית שלקחה אותו אל הצינוק… על השולחן ערימת דפים לבנים, עט נובע וקסת דיו. על השולחן הזה היה על יאלו לכתוב את סיפור חייו.
אילו היה משורר היה כותב שטבע בבאר המילים, שנפל על צווארו של הלילה, שהדיוֹ שלו היה שחור משחור הליל.
אילו היה סופר היה מגולל את זיכרונותיו ברצף, ומעניק להם את הכותרת 'עֵין וַרְד'. היה פותח את הסיפור בילד הקטן, בסבו. איך ראה במו עיניו את הטבח, איך הפך מרַצָף לכֹּהְנׁא, וממי שלא יודע אף מילה סיריאנית – ללוחם נלהב להחייאתה של השפה שמתה אצלו בפה.
אילו היה יאלו מספר-סיפורים היה יושב בכלא ומספר על יאלו הפרש האמיץ, לוחם עז-נפש מאין כמותו, שהמשיך את מסע הנדודים שהחל בו סבו והיגר לצרפת, ושב ממנה להיות אדון האוהבים.
אילו היה.
אבל הוא לא היה.
הוא היה רק בחור שמנסה לקרוא מתוך הדף הלבן את סיפורו שאינו יודע לספר, את שפתו שאינו יודע לכתוב, את הזיכרון שאינו יודע לדובב".

כמו ברב-המכר עטור השבחים "בַּאבּ אלשַׁמְס", גם כאן עוסק אליאס ח'ורי בסיפור, בהיסטוריה, במורשת ובזיכרון. מבין הסיפורים צצות השאלות: מה זה סיפור? של מי הזיכרון? מהי היסטוריה? מי המספר, הזוכר, ההיסטוריון?
אליאס ח'ורי חי בביירות, שם נולד ב-1948. הוא עורך את המוסף הספרותי של עיתון אַלנַהָאר, ומלמד באוניברסיטת ניו-יורק. פִּרסם עשרה רומנים שתורגמו לשפות רבות. "יאלו" הוא ספרו האחרון.

.
קראו את הפרק הראשון של הספר (קובץ PDF)

.
"'יאלו', של הסופר הלבנוני אליאס ח'ורי, בתרגומה היפה של מלי ברוך, הוא ספר שובר לב ולפרקים מהפנט ביופיו", רונית מטלון, הארץ ספרים, 22.8.05.

"ח'ורי, מבכירי כותבי הערבית כיום, מצליח ב'יאלו' לשרטט דמות יצרית מאוד, ולעשות זאת באופן מתוחכם להפליא, אשר מובא לקורא העברי בתרגום משובח",  אריק גלסנר, מעריב, 27.9.05.

"בסבלנות, בחוכמה, ובשפה כמעט פיוטית בונה ח'ורישכבה אחרי שכבה, דומת חד פעמית ומורכבת, שסיפורה האישי הוא גם סיפורו של דור המלחמה… יאלו רק מדגיש מה אנחנו עלולים להפסיד במקרה שהוצאת אנדלוס תפסיק לפעול", אבישג רוזנברג, העיר, 28.7.05.

"בכישרון רב מגייס ח'ורי שלל מנגנונים ספרותיים להצגת תמונה מורכבת ורבת עוצמה השומטת מידי הקורא את האפשרות להוסיף ולהיאחז בהגדרות הדיכוטומיות המוכרות… הטלטלה שמצליח הרומן המצוין הזה להעביר את הקורא מראה עד כמה שבירת הגבולות הכרחית". מאיה פלדמן, Ynet, 3.8.05.

"ח'ורי מצליח להפוך את תהליך ההתבוננות הפנימית של יאלו לחוויה ייחודית ומרגשת, ובו בזמן בעלת משמעות כלל אנושית… ספר יפה ומוקפד… למרות המבנה המורכב של הספר, הקריאה בו שוטפת ומהנה, יותר מאשר בספרים רבים הנכתבים במקור בעברית". נעם שיזף, nrg, 10.8.05

"ח'ורי מפליא ליצור תחושה אותנטית ביותר של סיטואציה חסרת סיכוי. כתיבתו, הנעה בין דיבור לקוני ויבש לבין תיאורים כבדים ועשירים, תורמת לאווירה המעורערת של הסיפור ומהווה עדות ליכולותיו הספרותיות המשכנעות… ספר צנוע, פשוט, כן וראוי לקריאה". יובל אביבי, וואלה!, 14.8.05

.

"השאלון" עם יעל לרר, לרגל יציאתו לאור של "יאלו", הארץ ספרים, 20.7.05

Order יאלו / אליאס חורי רכישה במחיר מוזל @ 70.00